Tidtips

posted in: Personlig coaching | 0

Det är förbaskat svårt att få tiden att räcka till, men med tiden har jag kommit på ganska många bra sätt för att förenkla familjens vardag. Det är ju bara jag här hemma och jag vill få tid över till oss när jag kommer hem från jobbet och inte bara rusa mellan matlagning, nattning, tvätt, disk osv. Därför delar jag ibland med mig av det jag kommit fram till och som fungerar bra för mig.

Idag tänkte jag skriva lite om mat och tid. Då jag tränar en del så är det viktigt att även fylla på med energi så att man inte går tom, samtidigt så har jag minimalt med tid över till mat på lunchen och när jag kommer hem från jobbet då jag hämtar och lämnar på skolan. Min lösning på detta är att göra storkok (#tips1)  samt göra en matplanering (#tips2) som sträcker sig ett par veckor fram i tiden (och ni som tycker detta verkar tråkigt, ja det är det, men jag tycker det är bra mycket tristare att inte hinna läsa för Rebuz innan han ska somna och vissa uppoffringar får man därför ta. Det är trots allt bara en kortare tid av mitt liv.)

Min matplanering ger mig flera fördelar:
– Bättre ekonomi – jag kan storhandla
– Mer tid – handlings och matlagningstiden förkortas avsevärt
– Bättre energi – jag får en bättre överblick på vad jag får i mig

Nästa veckas planering har ni nedan:

matschema

(Psst! Den som kan tipsa om en app där man kan göra matplanering samt inköpslista så säg till. De jag har hittat kan man bara göra middagsplanering vilket inte hjälper mig.)

Planeringen innebär att jag kommer att spendera söndag kväll med att ungssteka fyra stycken kycklingbröst och koka råris och göra korvrisotto på lammkorv (som jag har köpt på Sandströmskött). Risotto är grymt bra lunchmat (#tips3) då man kan ta med det i plastpåse samt stoppa i lite olika saker som finns hemma. Skulle man inte hinna värma den så gör inte det något heller. Pestopastan och Rödspättan tar inte mer än 15 minuter att laga så det kan jag göra antingen kvällen innan eller samtidigt som jag kokar gröt på morgonen.

På fredag så blir det Spaghetti Bolognes och den gjorde jag redan i torsdags. Ett riktigt storkok. Jag gör helt enkelt 13-14 portioner på en gång och fryser in det i en portionspåsar. Påsar tänker nu flera stycken av er. Det är inte det miljövänligaste alternativet, men det är det mest praktiska för mig som cyklar eller springer till jobbet. En fryspåse går inte upp i en löparryggsäck och tar mindre plats helt enkelt i både ryggsäcken och i frysen (#tips4).

2014-08-14 18.15.59-2

 

Recept :

1400 g nötfärs
1 st rödlök
1 st riven morot
2 dl vatten + köttbuljong
Ett paket ICAs finkrossade tomater med vitlök
salt och peppar
soja

 

mat2

 

 

Leave a Reply