En ny era är här

posted in: Digitalisering, IT-strategi | 0

Välkommen till en ny tid. En tid där företag som har förstått värdet av ena IT och verksamheten dominerar. En tid där nya affärsmodeller dyker upp och där företag med mer traditionella affärsmodeller tvingas anpassa sig och finna nya vägar för att behålla och nå ut till nya kunder. En värld som sprudlar av energi och möjligheter.

Det finns idag oändligt med möjligheter men det är bara en företagsledning som förstår värdet av att sammanföra verksamhetskompetens och IT kompetens som kommer kunna realisera det fullt ut. Det mer traditionella synsättet där IT är en driftsorganisation är för länge sedan passé och allt fler företag ser IT som en tillgång istället för en kostnad.

Låt mig ger er ett exempel så att ni förstår hur jag tänker innan vi går vidare. För bara några år sedan så var det modernt att ett taxibolag hade en app där man erbjöd fastpris för appanvändare. Det är idag en självklarhet. Nu finns Uber som erbjuder sina kunder olika prisalternativ, kunden kan se var bilen befinner sig, betalning sker via Paypal m.m. Resandet har tagits till en helt ny nivå där kunden sätts i centrum och där vi ges valmöjligheter som tidigare inte var möjliga.

Nu åter till det som jag i denna blogg vill belysa. Det som Uber gjorde, och som alla företag kan göra, var att sätta verksamhetskunniga människor tillsammans med några riktigt vassa utvecklare och integratörer och BOOM! Tillsammans skapade de affärsutveckling och nya affärsmodeller.

I de fall man underskattar att båda kompetenserna där går det ofta inte så bra.  Jag slår vad om att det är det som hände när McDonalds bestämde sig för att satsa på “self checkout” eller när SF Bio beställde sina bioautomater. Någonstans på vägen så tappade de det väsentliga, att leverera en bra kundnära lösning som adderar värde och som fungerar. I McDonalds fallet så slår jag vad om att man lejde ut det till en byrå för lösningen fungerar varken processmässigt eller tekniskt och på SF Bio så verkar IT kompetensen brista i beställarorganisationen för lösningen är inte stabil under hög last. Jag skulle kunna ger hundra exempel för här finns det nog fler dåliga exempel än goda.

Jag tror att många företag idag underskattar kompetensen man har i den egna organisationen och tror att innovation måste komma utifrån. Givetvis kan man plocka in en extern katalysator, men det ska vara för att fascilitera och möjliggöra, inte ta över. Jag tror inte på helhetsåtaganden där konsultbolag kommer inte med flera hundra personer. Ett företag måste kunna sina egna affärsprocesser bäst och sin egen IT. Att outsourca sin egen IT kompetens är lika korkat som att outsourca sin egen verksamhetskompetens. Då har man inte insett att all verksamhet idag är IT och vice versa. Varför inte slå ihop verksamhetsutveckling och IT?

Det ska bli enormt spännande att följa utvecklingen de kommande åren. Vilka bolag överlever när de nya affärsmodellerna dyker upp och tar marknadsandelar, vilka företag inser styrkan i den egna organisationen och vilka kommer att avveckla sin traditionella syn på IT som kostnad och verkligen se till utveckla sina verksamheter på riktigt. Det enda jag vet säkert är att vi kommer att se att fler och fler tjänsteföretag och vi kommer att se många traditionella företag gå i konkurs för att de inte har förmågan att förändras (behöver jag påminna er om Facit i Åtvidaberg…).

 

 

 

Leave a Reply